Tuorein blogikirjoitus:

17. maaliskuuta 2025
Vanhan kohteen ostajan on oltava varautunut siihen, että kohdetta saatetaan joutua korjaamaan rakennusosien normaalin kulumisen tai teknisen käyttöiän ylittymisen vuoksi.

Reklamaatio kiinteistökaupassa – mitä tehdä virheen ilmetessä?

12. syyskuuta 2024

Mitä kauemmin viivyttelet reklamaation tekemistä, sitä vaikeammaksi virheen todistaminen ja siihen liittyvien vaatimusten esittäminen käy. Lisäksi määräajat virheen ilmoittamiselle voivat umpeutua, jolloin menetät oikeuden vedota virheeseen.


Ostamasi kiinteistön myyntiesitteen mukaan kohteen kunto oli hyvä, asuinrakennus oli kuntotarkastettu, ja siitä oli ”pidetty hyvää huolta” vuosien varrella. Pian kaupanteon jälkeen sait kuitenkin tietää, että rakennuksessa oli aiemmin ollut kosteusvaurioita, sen rakenteet eivät vastanneet sinulle ennen kauppaa annettuja rakennuspiirustuksia, ja ulkoseinissä ilmeni mikrobivaurioita. Sinusta tuntuu, että kiinteistön kunto ja ominaisuudet eivät vastanneet lainkaan sitä, mitä myyjä oli kertonut ennen kauppaa. Mitä tehdä?


Harkitse virheestä reklamointia


Yllä kuvattu tilanne on varsin tyypillinen esimerkki kiinteistössä kaupanteon jälkeen ilmi tulevista laatuvirheistä.


Muita varsin yleisiä laatuvirheitä ovat mm. kiinteistöön kuuluvien rakennusten rakenteita tai kuntoa koskevat viat kuten vialliset vesi- tai viemärijohdot, lämmitysjärjestelmän puutteet, routavauriot, vesivauriot, perustusten virheellisyydestä johtuvat viat sekä puuttuvat tai riittämättömät eristeet, pinta-alavirheet, ja homevauriot.


Reklamointia virheestä kannattaa harkita, sillä virhe kiinteistössä voi oikeuttaa sinut kaupan purkuun, hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen tapauksesta riippuen.


Virheen on kuitenkin ylitettävä ns. vaikutuksellisuuskynnys eli olla vaikutuksellinen. Tämä tarkoittaa sitä, että oikeudellisesti virheeksi eivät kelpaa vain vähäiset viat, puutteet tai poikkeamat. Artikkelimme "Kiinteistön ja asunnon kauppa – edellyttääkö laatuvirhe, että vaurioita on jo aiheutunut?" käy läpi muutamia esimerkkejä oikeuskäytännöstä milloin laatuvirhe on ollut riittävän vaikutuksellinen ja oikeuttanut ostajan mm. kaupan purkuun, tai hinnanalennukseen.

 

Miksi nopea toiminta virheen havaitsemisen jälkeen on tärkeää?


Reklamaation tekeminen vie aikaa ja vaatii huolellisuutta. Lisäksi mitä kauemmin odotat, sitä vaikeammaksi virheen todistaminen käy. Virheen ilmoittamiselle on myös asetettu määräaika.


Maakaaren mukaan sinun on ilmoitettava virheestä ja siihen liittyvistä vaatimuksista kohtuullisessa ajassa siitä, kun huomasit virheen tai kun sinun olisi pitänyt se havaita. Maakaari on laki, jota sovelletaan, kun myydään omakotitalo, paritalo, tontti tai muu kiinteistö. Se tulee myös sovellettavaksi silloin, kun ostetussa kiinteistössä havaitaan tai epäillään virhettä ja tehdään vaatimuksia myyjälle tai puolustaudutaan ostajan virheväitteitä vastaan.


Saatat kuitenkin miettiä, eikö myyjä ole vastuussa kiinteistön laatuvirheestä viisi vuotta kaupanteon jälkeen? Maakaaren mukaan sinun on reklamoitava kiinteistön laatuvirheestä kohtuullisessa ajassa mutta kuitenkin viimeistään viiden vuoden kuluessa hallinnan luovutuksesta. Jos et toimi tässä ajassa, menetät oikeuden vedota virheeseen (MK 2:25.2).


Nämä kaksi aikarajaa saattavat aiheuttaa sekaannusta. "Kohtuullinen aika" viittaa siihen, että sinulla on velvollisuus reagoida yleensä noin muutaman kuukauden kuluessa havaittuasi virheen. Tämä kohtuullisen ajan käsite vaihtelee kuitenkin tapauskohtaisesti.


Viiden vuoden takaraja taas on lopullinen määräaika, jonka jälkeen et voi enää vedota virheeseen, vaikka se havaittaisiin vasta myöhemmin.


Viiden vuoden sääntö suojaa sinua erityisesti tilanteissa, joissa virhe – esimerkiksi piilevä vika,  – ilmenee vasta paljon myöhemmin kaupanteon jälkeen. Tämä aikaraja ei kuitenkaan poista velvollisuuttasi toimia viipymättä, kun virhe tulee ilmi.

 

Mitä sinun tulisi tehdä seuraavaksi?


Tässä vaiheessa moni miettii, tulisiko heidän ottaa yhteyttä myyjään, ryhtyä itse korjaustoimenpiteisiin vai kääntyä asiantuntijan puoleen.


Oikeuksiesi varmistamiseksi suosittelemme ottamaan yhteyttä kiinteistöjuridiikkaan erikoistuneeseen juristiin.


Juristin avulla varmistat, että kaikki tarvittavat toimenpiteet tehdään oikein ja ajallaan.

 

Kuinka me voimme auttaa sinua?


Kiinteistön virhetilanteet ovat usein monimutkaisia, ja virheellisesti tehty reklamaatio tai viivästyminen vaikeuttavat mahdollisuuksiasi vedota virheeseen.


Toimistossamme käsittelemme viikoittain tapauksia, jotka liittyvät kiinteistökauppojen virheisiin ja reklamaatioihin, ja meillä on vuosien kokemus kiinteistöoikeuteen liittyvien asioiden hoitamisesta.


Jos tarvitset apua reklamaation tekemisessä tai kiinteistökaupan virheiden selvittämisessä, soita 010 336 8990 tai laita sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@hclaw.fi


Autamme sinua selvittämään tilanteesi ja varmistamaan oikeutesi kiinteistökaupassa.



Juliana Akin, OTM

Asianajotoimisto Haanpää Oy

 

Avainsanat: reklamaatio - kiinteistö - kiinteistökaupan virhe - kiinteistökaupan reklamaatio - kiinteistöoikeus

17. maaliskuuta 2025
Vanhan kohteen ostajan on oltava varautunut siihen, että kohdetta saatetaan joutua korjaamaan rakennusosien normaalin kulumisen tai teknisen käyttöiän ylittymisen vuoksi.
7. helmikuuta 2025
Mikäli ehdotus toteutuu, työntekijästä johtuvan irtisanomisen perusteeksi riittäisi jatkossa ”asiallinen syy” ilman nykyisen lainsäädännön vaatimaa lisäedellytystä ”painavasta syystä”.
9. tammikuuta 2025
Asunnossa tai kiinteistössä ilmenevää laatuvirhettä pyritään usein osoittamaan toimenpiderajan ylittymisellä.
13. joulukuuta 2024
Ostajan reklamaatiovelvollisuuden täyttäminen edellyttää, että ostaja sekä ilmoittaa virheestä, että virheeseen perustuvista vaatimuksistaan myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita (Maakaaren 2 luvun 25 §:n 1 momentti).
22. marraskuuta 2024
Homekoirat antavat kaupan osapuolille tärkeää tietoa kohteen kunnosta ja ominaisuuksista.
1. marraskuuta 2024
Mikäli käytetyn asunnon ostotarjous on hyväksytty tai kiinteistön kaupan esisopimuksesta on tullut sitova, ei kauppaa voi enää yksipuolisesti peruuttaa. Tilanteissa, joissa peruuttaminen on vielä mahdollista, seuraamukseksi usein tulee joko käsirahan tai vakiokorvauksen menettäminen, tai todellisten ja kohtuullisten kustannusten korvaaminen.
27. syyskuuta 2024
Vastuunrajoitusehto on riittävän yksilöity, kun siitä käy selkeästi ilmi, millä tavalla ostajan asema poikkeaa maakaaren säännöksistä. Tämän lisäksi, vastuunrajoitusehdossa on oltava yksilöity kaikki ne virheet tai vauriot, jotka on tarkoitus rajata myyjän vastuun ulkopuolelle eikä ostajalle saa jäädä epäselväksi vastuunrajoitusehdon sanamuodon perusteella se, mitkä myyjän virhevastuun alaan kuuluvat seikat jäävät ostajan vastuulle.
30. huhtikuuta 2024
Kiinteistön ja asunnon kauppa – edellyttääkö laatuvirhe, että vaurioita on jo aiheutunut?
14. helmikuuta 2024
Taloyhtiön hallituksen jäsen – Tiesitkö, että asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovelvollisuus on rakennuksen omistajalla?
2. helmikuuta 2024
Asunto-osakeyhtiön osakas tai hallituksen jäsen - Tiesitkö, että asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen ehtojen kohtuullistamiskynnys on korkea?
Lisää viestejä
Share by: